Beginnen met programmeren
Leer hoe te beginnen met programmeren en welke tips je leven makkelijker kunnen maken. Het belangrijkst om te weten is welke richting je op wilt. Wat is het type software dat je wil maken. Hier beschouw ik twee richtingen namelijk web ontwikkeling and applikaties bouwen waar de app kan runnen op een telefoon of desktop. Vandaag de dag is het verschil tussen web en apps erg klein sinds web technieken kunnen worden gebruikt om desktop programmas en games te maken.
Web development
Web development is het gemakkelijkst om mee te beginnen. Als eerste kun je een website met HTML bouwen en snel de resultaten zien in je web browser. Later kun je hier op voortborduren door het leren van HTML 5, wat feitelijk betekent het verder leren van HTML met CSS styling voor de elementen op de site en het gebruiken van Javascript voor de interactiviteit. Op deze manier kan je van alles maken, zoals spellen, simpele tools en blogs. Als dit nog niet genoeg is kun je interessante projecten beginnen met WebGL en WebAssembly. Ik ga niet in detail hier over hoe precies te beginnen daar zijn voldoende sites voor te vinden op Google.
Applicatie development
Als je coole visuele effecten, grafisch intensieve games, simulaties en automatie tools wil maken dan zijn Applications voor jou. Een applicatie is een stuk code gecompileerd voor het draaien op mobiele telefoons en desktops. Als je net begint is het aan te raden om te beginnen met programmeren op een desktop. Daar zijn 3 opties voor te weten Windows, Linux en MacOS. Het is ook mogelijk te programmeren voor een Raspberry Pi of Arduino maar dat is niet echt aan te raden als je net begint. Deze devices worden aangeraden als educatie maar alles wat je daar op doet om te leren programmeren kun je makkelijker doen op een desktop. Ik prefereer te ontwikkelen onder Windows. Ik gebruik ook Linux maar ik denk dat het makkelijker is om met Windows te starten. Ik heb geen Mac dus daar kan ik niet over oordelen. Gebruik gewoon het OS dat je tot je beschikking hebt.
Windows development
Om een programma te maken dat op Windows kan draaien heb je software nodig die er voor zorgt dat je kan bouwen wat je van plan bent. Ik raad Visual Studio Community aan. Dit is een graties programma dat erg veel kan. Het helpt met het debugging van problemen met de code. Als je net begint ziet het er intimiderend en ingewikkeld uit maar om te beginnen hoef je maar een paar zaken te weten. Als eerste het project type dat je wil maken. Daarna hoe files toe te voegen aan je project en hoe er naar toe te navigeren via de solution explorer. Je kan je project bouwen door op de build knop te drukken en daarmee kan je ook debuggen maar dat komt later wel. Software wordt gemaakt door het typen van code in een programmeer taal. Er zijn veel verschillende soorten programmeer talen. Gelukkig zijn er maar een paar erg populaire programmeer talen. De keuze voor met welke programmeer taal je begint hangt af van het type project dat je wil doen.
Programmeer talen
Python is een erg populaire taal en redelijk gemakkelijk om mee te beginnen. Ik zou beginnen met Python wanneer je geinteresseerd bent in machine learning, data science, server programming op Linux of kleine scripts wil maken.
Dart in combinatie met Flutter, Kotlin of Java wanneer je puur Android development wil doen.
C++ is niet echt een taal voor beginners maar wanneer je alleen de basis functionaliteit gebruikt is het prima om er mee te beginnen. C++ is ideaal voor het maken van games en real-time computer graphics en andere cpu intensieve taken.
C# is een erg brede taal die geschikt is voor apps op verschillende platformen zoals Android, IOS en Windows. Je kan het gebruiken voor games maar ook voor Desktop applicaties en server programming. Ik zou met C# starten op dit moment als je niet weet wat je precies wil gaan maken.
Scratch is een visuele programmeer taal bedoelt voor kinderen maar volwassenen kunnen er ook mee spelen. Het leert je de basis van programmeer concepts in een geisoleerde omgeving.
De reden om met deze talen te beginnen is dat iedere keer als je van taal switched je over een barriere moet om de syntax van de nieuwe taal te leren terwijl de oude syntax nog in je systeem zit. Daarom is het beter om gelijk te beginnen met de taal waarin je kunt bouwen wat je wilt ook al mis je daar de kennis voor in het begin.